Észt jeladós nagy sárszalonka kézrekerülése Szegeden

A nagy sárszalonka (Gallinago media) egy hazánkban rendszeresen átvonuló, de viszonylag ritka madárfaj, amelynek gyűrűzött példánya eddig még nem került meg Magyarországon. A legyengült példány egy észt jeladóval volt felszerelve, amely még érdekesebbé teszi a megkerülést.

Észt jeladós nagy sárszalonka Szegeden (Fotó: Puskás József)

A nagy sárszalonka (Gallinago media)  hazánkban rendszeresen átvonuló, de viszonylag ritka madárfaj, amelynek gyűrűzött példánya eddig még nem került meg Magyarországon. A legyengült példány egy észt jeladóval volt felszerelve, amely még érdekesebbé teszi a megkerülést.Lakossági bejelentésnek köszönhetően került kézre egy nagy sárszalonka 2021. augusztus 27-én, Szegeden.

Nagy sárszalonka (Fotó: Puskás József)

Gyermekek találták meg az erősen legyengült, röpképtelen madarat a lakótelepen található Zápor-tónál. Sajnos a Szegedi Vadasparkba szállítás után nem sokkal a madár el is hullott.Egy nagy sárszalonka kézrekerülése önmagában is érdekes, de a kézrekerülés igazi jelentőségét a madáron lévő észt gyűrű és a madár hátára rögzített műholdas jeladó jelenti.

Észt műholdas jeladó (Fotó: Puskás József)

Az MME Madárgyűrűző Központja felvette a kapcsolatot az észtországi központtal, így megtudtuk, hogy az Ananász (Ananass) névre keresztelt, adult hím madarat 2021. május 31-én gyűrűzték és látták el GPS nyomkövető eszközzel a Matsalu Nemzeti Parkban.

Ananass (Fotó: Puskás József)

Sajnos a jeladója egy hónap elteltével nem adott jeleket, így a kutatók elveszítették a madarat. Addig egy hónapon keresztül a gyűrűzés környékén mozgott. A gyűrűző központ visszaküldte a nyomkövető eszközt az észt kollégákhoz. Ha a technika mellénk áll, még van remény a későbbi pozíció adatok letöltésére és talán megtudhatjuk, hogy a jelölés helyszínétől 1413 km-re, 2 hónappal és 27 nappal később, a Dél-Alföldre hogyan jutott. Gyűrűző központi adatok szerint, Magyarországon még nem került kézre külföldi gyűrűs nagy sárszalonka, és itthon ez idáig mindössze öt példányt gyűrűztek a vonulási időszakban.

Ananass útja (MME, Gyűrűzőközpont)

Egy, a közelmúltban publikált tudományos cikk ír a nagy sárszalonkák vonulásáról, amely azt a meglepő eredmény hozta, hogy madaraink kifejezetten magasan, átlagosan 5-6000 méter magasan repülnek, de az egyik példányra rögzített jeladó 8.700 méter magasságot detektált, amely az eddigi legmagasabb, madár által elért magasságot jelenti. A másik érdekesség, hogy a nagy sárszalonkák a költő-és vonulóhely közötti kb. 6000 km-es utat egy, hosszú repüléssel teljesítik, amely 60-90 óráig tart.

Forrás:

Puskás József