Más állatcsoportok védelme

A madarak szerencsére nem egyedüli lakói környezetünknek: ízeltlábúak, puhatestűek, kétéltűek, hüllők és emlősök is vendégei a madárbarát kertnek. Ezeket az állatokat nem csak azért kell kímélnünk, a környezetünkben megtartanunk vagy odacsalogatnunk, mert táplálékul szolgálnak sok madárfajnak vagy éppen hasznot hajtanak (gondoljunk csak a gyümölcsfákat beporzó rovarokra, bogarakra, lepkékre). A maga nemében minden élőlény egyedi és ha odafigyelünk rájuk, lehajolunk hozzájuk és rászánunk egy kis időt a megfigyelésükre, rájövünk, hogy a városi vadon is mennyi izgalmat rejt.

Sziklakert (Fotó: Orbán Zoltán).

A Madárbarát kert program legnagyobb vonzereje éppen abban rejlik, hogy az év jelentős részében a madarak mellett más állatcsoportok képviselőit is vendégül láthatjuk. Ráadásul ennél sokkal többet is tehetünk, számos környezetgazdagítási eszköz és módszer: darázsgarázs és bogártanya, lepkelegelő, gyíkvár, békamenedék, süntanya, kisemlős lak, az ezeket egyben megvalósító természetvédelmi farakás, valamint a lakótelepeken is alkalmazható denevérodú is rendelkezésünkre áll ahhoz, hogy segítsük állat lakótársaink életét még a nagyvárosokban is.

Ezeket alkalmazva lakó- és munkahelyi környezetünket nemcsak biológiailag gazdagabbá, de szebbé, szórakoztatóvá is tesszük, hiszen a sokféle megjelenésű és életmódú élőlény megfigyelése, fotózása nagyszerű élmény.

Orbán Zoltán - Madárbarátok nagykönyve (Cser Kiadó, 2019) külső borító